2017. július 4., kedd

2017. 06. 23- 30.

Eltűntem kicsit....
Vártam....
Vártam, h kikeljenek a kisszalák...
Közben kijutottam végre egy parlagi sas gyűrűzésre...nagy élmény volt.
Vissza a szalákhoz....
Voltam kint néhány üreset....madár ki-madár be...semmi romantika, semmi gurgulázás...csak váltás...
Közben a napok forró afrikai széltől lettek egyre melegebbek...
Ez azért jó hír, mert a langyosabb hajnalokkal a felnőtt madarak hamarabb kezdenek vadászni, így van esély, h a legjobb fényekben érkeznek az ágakra...
Biztos voltam benne, h fiókák vannak már...kezdődhetett végre a fotózás...
És hogy mi ilyenkor a napirend???
~3:30 ágyból ki
~4:00 lesbe be
~4:40 érkeznek a madarak ellenőrzésre
~5:00 kezdődik az etetés
~7:30 lesből ki
Az elmúlt években sok olyan képet tudtam fotózni, amire rég vágytam...
Most tudományosabb oldalról közelítem meg a témát....
A táplálékbázis nagyon érdekel...miket esznek?Hogyan változik ez az időjárás változásával, a fiókák növekedéséve?Milyen időközönként érkeznek a fiókákhoz?Mikor kezdik és fejezik be az etetést?stb...
Általában a hőmérséklettől függ az etetés kezdete...amennyiben langyos a hajnal és az ízeltlábúak korán elindulnak a páros hamar megérkezik. Halk korrogás, a fiókák válaszolnak és már kapják is a kaját. Volt, h 15 fok alá esett az éjjeli hőmérséklet és máris késtek egy órát az első falatokkal.
Itt a legkorábbi érkezés...4:43...a hím jött egy tücsökkel...
Egyébként mezei tücsköt(Gryllus campestris) nem hoztak olyan gyakran...3x láttam mindösszesen...mindig a hím..
Érdekes a nemek szerinti táplálékfajok felosztása...
A tojó az esetek 90 %-ban zöld lombszöcskével(Tettigonia viridissima)
etet...ez leginkább abból adódhat, h ő vadászik a fasoron, a hím jellemzően a pusztagyepen aktív, ahol nem találkozik ezzel a fajjal.
A hím slágerzsákmánya a butabogár volt(Pentodon idiota). Sokszor hozta, ennek ellenére jóval változatosabb palettát mutatott be társánál....
Itt a hím butabogárral érkezik...
Másik specialitása a szongáriai cselőpok (Lycosa singoriensis) vadászata volt...
A tojótól csak egyszer láttam ezt a fajt.
Volt még a tojótól aranyos rózsabogár(Cetonia aurata)...
És valami báb...
Esős nap is akadt a fotós maratonban...ilyenkor sokáig kint maradok...szeretem a szórt fényt.
A levegő lehűlt, alig tudtak vadászni a madarak...
A hím az ízeltlábúakról áttért egy nedvességet kedvelő állatra...a csigára...
A megviselt tojó ezen a napon, délután, csak az eső elálltával hozott táplálékot egy butabogár személyében...
A hűvös nap nagy meglepetését a hím okozta, mikor egy mezei pocokkal(Mikrotus arvalis) huppant az ágra...nagyon örültem neki...
Nagyritkán a szülők egyszerre érkeztek zsákmánnyal...a kis tumultust általában a tojó oldotta meg és megelőzte a hímet a beadással...
A két fotó annyira jellemző volt...a hím mindkétszer más zsákmánnyal, a tojó marad a lombszöcskénél.
A megfigyelésekhez tartozik, h egy alkalommal megjelent egy fémgyűrűs madár az odúnál, egy tojó..
Egy színes gyűrűs madár több alkalommal benézett nagy riadalmat okozva ezzel a költőpárnál. . Azóta kiderült, h a Borsodi- mezőségen gyűrűzték őt is és most 3. éves. Legutóbb pedig egy jelzés nélküli hím töltött 10 percet az odú közelében. Ekkor készült ez a videó a hím reakciójáról....
Íme a jelenet....
Szóval zajlik az élet szalakótáéknál,
én meg lassan a lesben alszok...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése